Wat goed gezegd is,
|
Deze blog verscheen op Storytellingmatters.nl Augustus 2013 dus en het Your Song project kon van start voorzover het zich nog niet in mijn hoofd had vastgezet of zoals Bruno van den Elshout in april van dat jaar zei: “Je bent al halverwege”. Maar het bleef een uitdaging om met een beperkt budget zo’n groot project van de grond te trekken. Dat kan enkel en alleen als je je netwerk rondom de wezenlijke kern van zo’n project kunt organiseren. Verhalen van militairen gezongen in liedjes van artiesten. Een horizonversmelting waarbij het verhaal van de militair samenvalt met het lied van de artiest. Hoewel er maar weinig mensen direct enthousiast worden van woorden als defensie en humanisme; sowieso alles wat op –isme eindigt blijkt enige weerstand op te leveren. Dat moest anders. Ik wist inmiddels dat door mijn eigen ervaring te vertellen, hoe belangrijk de Koninklijke Marine indertijd voor mij was en te laten zien en horen wat muziek met een mens kan doen, ik in staat was om de wezenlijke kern van het project goed over de brug te brengen naar de mensen die de co-creatie wilden dragen. Ik zocht de pareltjes in mijn netwerk op waarvan ik hoopte dat ze wilde meewerken aan iets wat in potentie heel groot kon worden maar tegelijkertijd afhankelijk was van de participatie van velen. Noem het sociale overwaarde: de bereidheid om mee te werken aan een thema of onderwerp omdat het je aanspreekt. Maar niet in de laatste plaats omdat diegene die je vraagt om te participeren van betekenis is voor je. En dat werkt van twee kanten. Gedurende dit hele proces merk ik dag in en dag uit, dat de credits die ik in het verleden heb opgebouwd, de sociale overwaarde die ik ooit zelf gecreëerd had, nu als ruilmiddel gold voor de participatie van velen aan Your Song. First things first Met vriendin en vormgeefster Cynthia Spence plaatsten we de puntjes op de i voor het logo en ontwerp van Your Song die een extra ondertitel kreeg; powered by humanism. Your Song bekrachtigd door medemenselijkheid, begrip voor het verhaal van de ander en in dit geval specifiek het verhaal van de militair over de wezenlijke gebeurtenissen. Aan Abe Borst aka Squabe, illustrator en cartoonist vroeg ik om zes collages te maken. Abe kwam ik ooit tegen bij een panelopdracht vanuit StorytellingMatters waar hij deelnam aan een Prezi workshop. Naast zijn geweldige cartoons over zijn leven wist ik dat hij ook graag collages maakt. Het mooie van een co-creatie is dan ook dat ieder medeverantwoordelijk is voor het resultaat. Mensen zijn vrij om hun interpretatie te geven van het gevraagde. Abe kreeg een vrije hand, wat een prachtig resultaat opleverde! Your Song kreeg op basis van de collages van Abe echt een smoel. En deze keer eens niet in de traditionele zin die je bij defensie of humanisme zou verwachten, maar vrolijk en kleurrijk. Tijd om de website vorm te gaan geven. Zelf ben ik een groot fan vanWeebly met name door het gebruiksgemak. Echter voor de Your Song website waren er wel wat CSS aanpassingen nodig. Ik liet mijn gedachten eens gaan en natuurlijk kwam daar Magalie Chetrit van MayConnect.orgoppoppen, dé vrouw die alles weet van CSS en HTML. De effecten van Social Media De social media kanalen waren inmiddels technisch ‘opgetuigd en verbonden’. Nu was het echter tijd om daadwerkelijk content te gaan posten en de website te bouwen. Door vanaf het prille begin elke stap op de facebookpagina van Your Song en op mijn eigen profiel te posten, maakte ik mensen deelgenoot van mijn reis. Al jaar en dag houd ik me vast aan het effect van social media in deze vier simpele stappen: 1. Bewustwording Mensen komen in aanraking met ideeën en jouw merk. 2. Waardering Mensen leggen de link tussen zichzelf en jouw merk. 3. Actie Mensen voeren een actie uit die een meerwaarde creëert voor jouw merk. 4. Ambassadeurs Mensen praten over jouw merk in hun omgeving op een positieve manier. Als je je waarom niet volgt Maar bovenal is het belangrijk te weten waarom je doet wat je doet, en dat ligt in je waarden. Voor mij is dat vrijheid, verbinding, verantwoordelijkheid en plezier. En gedurende dit hele proces van co-creatie was ik ook regelmatig genoodzaakt om deze waarden waar nodig met hand en tand te verdedigen. Terwijl we met velen ‘magie’ aan het bedrijven waren voor Your Song drukte het traditionele en bureaucratisch denken en kleuren binnen de lijntjes met enige regelmaat zwaar op het project. Lang achterhaalde regels uit een, voor mij, niet meer relevante wereld en geprojecteerde angsten kwamen op het pad van de co-creatie. ‘Kill your darlings’ kreeg ik met regelmaat te horen. Terwijl juist die ‘darlings’ ervoor zorgden dat er draagvlak ontstond bij mensen die zich buiten de ‘doelgroep militairen’ bevonden en het Humanistisch Verbond ‘an sich’ koud liet. Elke ontmoeting nam ik dan ook een stapel ‘Kleintje Easycratie’ mee. Het handige pocketformaat boekje van Martijn Aslanderen Erwin Witteveen van het eerder verschenen boek Easycratie (gratis te downloaden) en deelde het boekje te pas en te onpas uit. Over organiseren rondom passie en dwars door bestaande structuren heen. En ik dacht aan Sandra van Kolfschoten die het zo treffend omschrijft in haar blog op Nieuw Organiseren over ‘ons soort mensen’. Over doorgaan, daar waar het moeizaam is. Je blijven verbinden ook al snapt de ander je ‘waarom’ niet. Sandra van Kolfschoten: “Ons soort mensen. Onze netwerken. Het warme bad. Voor de Dag van de Retoriek hield ik een verhaal over de vraag welke perverse effecten we zelf wellicht aan het creëren zijn, als we ons alleen verbinden met daar waar de verbinding is. Met de gelijkgestemden. En of de tijd wellicht is aangebroken om daar de verbinding te maken waar ‘ie nog niet is. En hoe moeten we dat dan gaan doen? Als we elkaars taal niet (meer) (willen) spreken?” Dreamteam Volhouden dus, blijven creëren en blijven verbinden. En dat deed ik. Geen co-creatie zonder logo, geen co-creatie zonder netwerk en geen co-creatie zonder een fotograaf en een schrijver die alles vastleggen. Wie kon er beter meelopen in dit Your Song proces dan Monique Mulder. 18 jaar werkte zij voor de Koninklijke Landmacht totdat ze een aantal jaren geleden de overstap maakte naar de burgermaatschappij. Zij als geen ander wist waar je op moet letten bij militairen; die kleine gebaren, de reacties. Wat ik vroeg was niet niets: of ze elke eerste ontmoeting tussen militair en artiest wilde vastleggen. Maar ook de tweede ontmoeting waarbij de artiest het lied van de militair terugzingt. Eén keer kon ze er niet bij zijn maar werd haar rol overgenomen door Sander Heezen, die de held van de dag was toen ik die ochtend hoorde dat Monique niet bij de ontmoeting kon zijn. En hoewel Sander en ik elkaar vele, vele jaren geleden troffen in Arnhem, was hij de man op de juiste plek toen we die avond een ontmoeting hadden in Amsterdam, bij hem om de hoek. Over toeval gesproken. Mijn allergrootste fotovriend maar bovenal de man die vele jaren geleden zijn netwerk met liefde ontsloot voor mij, René Wouters, nam ik mee naar een bijeenkomst van de humanistische geestelijke verzorging op Schaarsbergen, waar hij plaatjes maakte van de humanistische raadslieden bij defensie. Die portretten, zo bleek vele maanden later, waren de opmaat voor de fantastische bumper, die voorafgaat aan elke video die regisseur en filmer Alex van Binsbergen maakte.
Bijna was mijn dreamteam compleet, bijna. Ik miste nog een journaliste/researcher om alle verhalen die waren opgepikt door de humanistische raadslieden bij defensie in een eenduidige vorm te gieten, zodat ze makkelijk leesbaar op de website konden verschijnen. En poef! Daar was Sonja van der Sar uit het netwerk van A Great Place to Live, een co-creatie van Noor Bongers. Ook Sonja was bij alle ontmoetingen en schreef de verhalen zo dat je helemaal meegenomen wordt in de context van het verhaal met full quotes van de militairen. Later bleek hoe waardevol deze verhalen werden, voor de artiesten, maar ook om goede content te kunnen plaatsen op de verschillende social media kanalen. Werelden kwamen samen, die van de militairen bij defensie, de humanistische raadslieden die hen begeleiden in dit proces, de artiesten, het dreamteam én de co-creatie rondom Your Song powered by humanism. Nu konden we kilometers gaan maken. Een prachtige reis waarvan de eindbestemming nog steeds niet in beeld is. En er was een lijflied, dat ook, elke autorit naar weer een nieuwe ontmoeting starte met Robin Thicke’s ‘Angel on each arm’. Reis je mee? Well, let's get it started Load your gun, light the fuse I'm coming for you, baby I got to stand and fight I'm locked and loaded now I'm heavily armed I got an angel on each arm
0 Comments
Leave a Reply. |
Archief
December 2020
Categorie
Alles
|